فن بیان در فروشندگی
فن بیان یک مزیت ارزشمندی در ارتباطات اجتماعی است. معرفی ویژگی هاییک محصول و بیان تمایز آن با محصولات مشابه موجود در بازار درجذب مشتریان مهم است اما نحوه و چگونگی بیان ویژگی ها و برقراری ارتباط با مشتری بسیار حائز اهمیت است، بنابراین برخورداری از فن بیان عامل مهمیدر جذب مشتری و میزان فروش است.
زمان مطالعه : 5 دقیقه
فن بیان فقط مهارت استفاده از واژه ها و کلمات نیست بلکه فن و توانمندیچگونه استفاده کردن از آنها و انتقال درست مفاهیم با استفاده از ابزار های زبان
بدن، لحن و میزان صدا و ارتباط بصری است. محصولات با هر میزان از کیفیت نیاز به معرفی، تبلیغ و جذب مشتری دارند. بعضی از مواقع مشتریان فقط به دلیل بیان شیوا و احترام آمیز فروشنده، تمایل به خرید محصول پیدا می کنند و از طرفی یک فروشنده که از فن بیان خوبی برخوردار نباشد حتی اگر محصول قابل ارائه دارای ویژگی های بهتری نسبت به محصولات مشابه در بازار باشد، نمی تواند در جذب مشتری و فروش محصول موفق عمل کند، یک فروشنده خوب لازم است دوره های فن بیان و آموزش سخنرانی را طی نماید تا بتواند به درستی در مخاطب خود تاثیر گذاشته و او را نسبت به خرید محصول ترغیب نماید.
در این مقاله از سایت مدرسه عالی ارتباطات آریامن، به تاثیرات فن بیان در فروشندگی می پردازیم، چچناانچه که قصد شرکت در دوره فن بیان رشت را دارید با پشتیبانی آریامن در ارتباط باشید.
اهمیت اولین برخورد
در تمامی ارتباطات اجتماعی، چگونگی اولین برخورد با مخاطب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در ذهن و خاطر او ثبت می شود، به طوری که می تواند مخاطب را به ادامه ارتباط ترغیب و متمایل ساخته یا او را منصرف نماید. در فروشندگی اولین برخورد بسیار مهم بوده و نیاز است فروشنده با زبان بدن
مناسب و لبخندی بر لب به مشتری خیر مقدم گفته و از او جهت راهنمایی و معرفی محصولات، کسب اجازه نماید. لبخند و خوشرویی در اولین برخورد
معجزه می کند.
لحن و صدای مناسب

صدای آهسته، شنود مکالمه ی فروشنده را دشوار ساخته و مشتری را آزار می دهد. صدا باید رسا بوده و توجه مشتری را جهت ادامه ی توضیحات فروشنده
جلب نماید. همچنین ریتم صحبت نباید یکنواخت بوده و یا عجولانه باشد. شناخت مشتری و توجه به تفاوت های فردی نحوه برقراری ارتباط با مشتری و پیشنهاد محصولات، متناسب با سن، جنس، میزان سواد، فرهنگ و آداب و رسوم آنها متفاوت و مهم است.
فروشنده محصولات ویژه کودکان یا بزرگسالان از نظر ارتباط گیری با مشتریان باید ظرافت ها و خصوصیات سنی آنها را شناخته و در نظر بگیرد.
همچنین بخوانید : راهکارهایی برای غلبه بر ترس در سخنرانی
پرهیز از زیاده گویی
فروشنده باید محصول را به صورت مختصر و مفید معرفی نموده و از مکالمه طولانی با مشتری خودداری نماید تا مشتری حق انتخاب داشته و بتواند آزادانه
محصول مورد علاقه خود را خریداری نماید. یک نکته کلیدی این که در صورت عدم تمایل مشتری به خرید، نباید با زیاده گویی، بیش از حد اصرار کرد.
آگاه کردن مشتری از حقوق خود
بعضی از محصولات از شرایط مختلفی اعم از نحوه ی پرداخت بها، تحویل محصول در درب منزل و یا امکان مرجوعی بودن کالا برخوردارند. لازم است فروشنده این اطلاعات را در اختیار مشتری قرار دهد. طبیعتاً این امر می تواند مشتری را نسبت به خرید محصول ترغیب نماید.
انتقاد پذیری
بعضی از مواقع خریداران پس از خرید و استفاده از محصول نظرات و انتقاداتی دارند که باید انتقادات و نظرات آنها، در کمال احترام شنیده شود. فروش آغاز
ارتباط و تعهد یک فروشنده است است نه پایان کار.
شنونده خوبی باشید
صحبت یک طرفه فروشنده برای مشتریان آزار دهنده است. فروشنده باید به صورت فعال گوش کند و نظرات و خواسته مشتریان را با دقت بشنود تا بتواند
به درستی آنان را راهنمایی کند.
مشاور صادقی باشید

پس از شنیدن خواسته های مشتریان، در خصوص کیفیت محصول مورد نظر یا محصولاتی با خصوصیات متمایز که نزدیک به قیمت محصول درخواستی است
به مشتری صادقانه مشاوره دهید تا حق انتخاب بیشتری داشته باشد.
از عذرخواهی کردن خجالت نکشید
بعضی از مواقع به دلایل مختلفی نمی توانیم انتظارات مشتریان را برآورده کنیم
و یا اشکالی در روند ارائه خدمات به وجود می آید، در چنین مواقعی باید صریح و
صادقانه عذرخواهی کنیم و از حاشیه رفتن پرهیز کنیم.
خداحافظی خوب
خیلی از مواقع مشتریان به دلیل برخورد مناسب و خداحافظی و بدرقه شایسته به خریداران آینده تبدیل می شوند. خداحافظی احترام آمیز در ذهن مشتری حک می شود، از طرفی بد بدرقه بودن می تواند خریداران را از مراجعه بعدی منصرف نماید.
سخن پایانی
مشتریان از طریق فروشنده با محصول ارتباط می گیرند ، حتی اگر محصول تمایز هایی با محصولات مشابه موجود در بازار داشته باشد اما فروشنده نتواند
به خوبی با مشتریان ارتباط برقرار کند و جاذبه داشته باشد فروش خوبی نخواهد داشت. یک فروشنده برخوردار از فن بیان می تواند یک محصول با کیفیت متوسط را با جذب مشتری زیادی به فروش برساند و از سویی دیگر یک فروشنده ای که فن بیان خوبی نداشته و اصول جذب و ارتباط با مشتریان را نداند، نمی تواند حتی محصول با کیفیت بهتر را به فروش برساند . در کنار ویژگی های یک محصول، مجهز بودن فروشندگان به فن بیان و بازاریابی، یکی از عوامل مهم در فروش و تبدیل مشتری به خریدار است. هنر فروشنده، جذب مشتری در درجه اول و سپس تبدیل مشتری به خریدار است که این امر با فن بیان میسر و تسهیل می گردد. مدرسه عالی ارتباطات آریامن با تجربه درخشان در برگزاری دوره های فن
بیان رشت و آموزش سخنرانی، مشاور خوبی جهت حمایت از صاحبان کسب و کار می باشد.چنانچه قصد بهبود فن بیان خود برای فروش بهتر و بیشتر را دارید با کارشناسان ما در این زمینه ارتباط برقرار نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید